recordcanon

خرید دوربین عکاسی

recordcanon

خرید دوربین عکاسی

ترکیب در عکاسی چیست؟

حالا که تعریف کلی اصطلاح "ترکیب" رامی دانیم، فهمیدن معنای آن در عکاسی کار سختی نیست. به عبارت ساده، ترکیب یک تصویر یعنی تنظیم عناصر در درون تصویر به شیوه ای که به بهترین شکل با ایده و یا هدف اصلی کارتان تناسب داشته باشد. برای تنظیم عناصر می توان در واقع اشیاء و یا افراد را جا به جا کرد. یک مثال خوب برای این مورد، عکاسی پرتره و یا عکاسی از اجسام بی جان است. عکاسی خیابانی نیاز به پیش بینی دارد، چون عکاس معمولا نمی تواند سوژه ها را خودش جا به جا کند، در عوض باید صبر کند تا آنها خودشان در مناسب ترین موقعیت چارچوب قرار بگیرند. یکی دیگر از راه های تنظیم عناصر، این است که موقعیت خودتان را تغییر دهید. چنین شیوه ای در شرایطی مناسب است که عکاس نمی تواند چیزی را جا به جا کند، مانند عکاسی از مناظر.
از طریق ترکیب می توانید چشم بیننده را به سمت مهم ترین عناصر کار خود هدایت کنید. یک ترکیب خوب می تواند از اشیا و سوژه های کسل کننده در محیط های معمولی، یک شاهکار خلق کند. از طرف دیگر، یک ترکیب بد می تواند عکس را علی رغم جالب بودن موضوع، به طور کامل خراب کند. ترکیب ضعیف را نمی توان در فرایند پردازش پس از عکس برداری ویرایش کرد. گاهی اوقات می توان بخشی از تصویر را برید، اما تنها زمانی که کوچک کردن فریم و از بین بردن بخش های خاصی از تصویر، به آن صدمه نزند. به همین دلیل است که فکر کردن به ترکیب برای انتخاب آن قبل از عکس گرفتن، از اهمیت زیادی برخوردار است.
فاصله کانونی، دیافراگم و زاویه ای که موقعیت دوربین خود را نسبت به موضوع انتخاب می کنید نیز تا حد زیادی در ترکیب تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، باز کردن دیافراگم پس زمینه و پیش زمینه را محو می کند و به طور موثر اهمیت اشیاء اطراف را کاهش می دهد. همچنین اغلب باعث می شود در گوشه ها سایه های قابل ملاحظه ای (سایه روشن) به وجود بیاید، در نتیجه کمک خواهد کرد که چشم بیننده مدت بیشتری داخل قاب درگیر بماند. از طرف دیگر، بستن دیافراگم بر روی اشیاء بیشتری فوکوس می کند که به نوبه خود منجر به تعادل تصویر بهتر می شود. چطور؟ خب، اشیاء "واضح تر" با فوکوس بیشتر، نسب به شکل های محو، توجه بیشتری جلب می کنند. یک عکاس با تجربه از هر چیزی که در دسترس دارد برای رسیدن به نتیجه مورد نظر استفاده می کند. شایان ذکر است که اشیائی که در پیش زمینه یا پس زمینه قرار دارند و فوکوس کمی رویشان هست نیز در ترکیب کلی تصویر سهیم هستند. اشکال ساده، تن ها، سایه ها، برجسته سازی ها و رنگ ها، همگی عناصر مهم ترکیب هستند.
ترکیب بندی یک تصویر در نهایت تبدیل به یک فرایند طبیعی می شود. با تمرین کافی دیگر حتی لازم نیست در مورد نحوه قرار گیری عناصر فکر کنید. ناخودآگاه تان این کار را برای شما انجام خواهد داد. انگشتان تان تنظیمات صحیح را اعمال می کند و چشمانتان فریم را هدایت می کند. وقتی یک ترکیب ضعیف داشته باشید فورا تشخیص می دهید که غیر طبیعی و اشتباه است. هر چه تجربه تان بیشتر باشد، انتخاب های بهتری خواهد کرد. برای پیشرفت کردن در عکاسی، نباید در تصمیم گیری عجله کنید و بدون هیچ شک و تردیدی به ناخودآگاه خود اعتماد کنید، بلکه باید راههای جدید ترکیب بندی تصویر را یاد بگیرید. البته ابن به این معنی نیست که نباید به دل و جرات خود اعتماد نکنید – البته که باید بکنید. اما بد نیست که همیشه فکر کنید، تجربه کنید، چند تا عکس بگیرید و آنها را در مرحله پردازش تجزیه و تحلیل کنید. ببینید کدام بهترین کار می کند، سعی کنید بفهمید چرا و سپس دوباره امتحان کنید.
3.هدف ترکیب بندی
شاید یک نفر فکر کند یک ترکیب خوب باید برای همه دلنشین به نظر برسد. در نتیجه، هدف ترکیب بندی خوب باید نشان دادن سوژه به شیوه ای مطلوب، زیبا و دل انگیز باشد. اما چنین عقیده ای کمی سطحی است. هر اثر هنری قرار نیست به چشم بیننده زیبا به نظر برسد. برخی هنرمندان سعی به بیان های ایده های قوی و متفاوتی دارند، و سوژه و همچنین انتخاب ترکیب، آنها را در رسیدن به هدفشن کمک می کند. برای مثال، اگر هنرمندی بخواهد مخاطبش احساس ناراحتی و یا عصبی پیدا کند، یک ترکیب "طبیعی" را انتخاب می کند که با چیزی غیر منتظره و تکان دهنده همراه است. یک مثال خوب از چنین کاری عکاسی جنگ است، که در آن عکاسان اغلب سعی می کند این احساس را به بیننده القا کنند که جنگ تا چه اندازه وحشتناک و ویرانگر است. از طرف دیگر، یک هنرمند ممکن است قربانیان جنگ را به شیوه ای نارحت و مغموم کننده ای زیبا به تصویر بکشد. با انجام این کار، او بر روی طبیعت زشت جنگ، به شیوه ای عجیب و غریب و طعنه آمیز تاکید می کند. بنابراین، در نهایت، هدف از یک ترکیب خوب، کمک به بیان ایده هنرمند با وسایل لازم است.
4.تمرین برای تازه کار ها
این یک تمرین ساده برای عکاسان مبتدی است، که می خواهند همراه با دیگر خوانندگان به طور فعال یاد بگیرند و در به ثمر رساندن این مقالات شرکت کنند.
خرید دوربین عکاسی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.